{__SARE}
Jeśli się rozmyślisz lub towar nie spełni Twoich oczekiwań możesz go zwrócić w ciągu 14 dni od otrzymania zamówienia bez podania przyczyny. Wystarczy odesłać towar wraz z odstąpieniem od umowy. Towar musi być w takiej samej formie w jakiej został wysłany z naszego sklepu. Nie akceptujemy zwrotów ścinek lub nadwyżek dociętych płyt. Zwrot dotyczy tylko osób fizycznych będących konsumentami. Rezygnacji można dokonać z całości lub części zamówionych towarów.
Powyższe zapisy nie ograniczają oraz nie wyłączają uprawnień kupującego będącego konsumentem, które przysługują mu zgodnie z Ustawą z dnia 30 maja 2014r. o prawach konsumenta, na mocy której konsument ma prawo odstąpić od zawartej umowy sprzedaży bez podania przyczyny w terminie 14 dni od dnia dostarczenia towaru.
Kupujący ma 14 dni od daty otrzymania przesyłki na odstąpienie od umowy, czyli zwrot towaru bez podania przyczyny. W momencie, kiedy klient decyduje się na odstąpienie od umowy, musi odesłać towar na swój własny koszt. Sklep internetowy jest zobowiązany do oddania użytkownikowi pieniędzy za produkt oraz za koszt pierwszej przesyłki do klienta – maksymalnie w ciągu 14 dni. Co ważne, zwrot kosztów za przesyłkę wynosi tyle, ile najtańsza forma przesyłki dostępna w danym sklepie. Zwracany towar nie może być używany, ale też nie musi być np. w oryginalnym opakowaniu. Klient ma prawo do obejrzenia i sprawdzenia towaru na takich samych zasadach, jakby dokonywał zakupu w sklepie stacjonarnym. W przypadku śladów użytkowania sprzedawca może zażądać od klienta proporcjonalnego pokrycia strat. Odstąpieniu od umowy nie podlegają niektóre rodzaje towarów, np. przygotowane na indywidualne zamówienie klienta.
Od czasu nowelizacji ustawy o prawach konsumenta, reklamacja towaru powinna być rozpatrywana z tytułu rękojmi. Oznacza to, że sklepy internetowe mają obowiązek dostarczenia klientowi towaru wolnego od wad (zarówno fizycznych, jak i prawnych). Konsument ma prawo do złożenia reklamacji do 12 miesięcy po wykryciu wady. Dzięki ustawie wydłużył się również czas, w którym klient może zgłaszać reklamację – do 2 lat od daty zakupu. W jej ramach może wnosić o zwrot kosztów lub ich obniżenie, naprawę lub wymianę towaru. Z kolei sklep internetowy ma 14 dni kalendarzowych, aby skutecznie przekazać kupującemu informację o przyjęciu lub odrzuceniu reklamacji. Dlatego ważne jest wcześniejsze ustalenie, w jaki sposób e-sklep będzie komunikować się z klientem ws. reklamacji. Nie można również zapominać, że wszelkie zapisy nie mogą zawierać klauzul niedozwolonych tzn. takich, które kształtują prawa i obowiązki konsumenta, w sposób sprzeczny z przyjętymi dobrymi obyczajami i rażąco naruszające jego interesy. Termin jest nieprzekraczalny i dot. również sytuacji, gdy przedsiębiorca czeka na opinię rzeczoznawcy. W takiej sytuacji lepiej daną reklamację przyjąć. W przypadku braku informacji o przyjęciu lub odrzuceniu reklamacji w określonym czasie uznaje się ją za przyjętą w całości. Decyzja o przyjęciu lub odrzuceniu reklamacji musi zostać przekazana osobiście przez sprzedawcę lub osobę przez niego upoważnioną. Na przykład, przesłanie tylko opinii rzeczoznawcy nie jest uznawane za rozpatrzenie reklamacji.
Art. 27:
Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33, art. 34 ust. 2 i art. 35.
Art. 30
(…)
W powyższych przepisach jest mowa m.in. o zachowaniu przez konsumenta 14-dniowego terminu i złożeniu przedsiębiorcy stosownego oświadczenia dotyczącego danej umowy. Natomiast obciążający konsumenta obowiązek zwrotu rzeczy pojawia się dopiero na etapie wykonania odstąpienia od umowy jako jego konsekwencja:
Art. 34
(…)
Oznacza to, że odstąpienie od umowy jako czynność prawna jest skuteczna nawet w przypadku, gdy rzecz w ogóle nie została przez konsumenta zwrócona sprzedawcy. Jeżeli więc sprzedawca w wykonaniu obowiązku spoczywającego na konsumencie otrzymuje od niego zwrot rzeczy, która nie była objęta umową, od której konsument odstąpił – to nie wpływa to na skuteczność czynności odstąpienia przez konsumenta od zawartej ze sprzedawcą umowy.
Przykładowo: skoro konsument prawidłowo odstąpił od umowy sprzedaży określonej rzeczy, to następcze odesłanie do sprzedawcy towaru omyłkowo bądź celowo nieobjętego tą umową nie ma wpływu na skuteczność odstąpienia od umowy sprzedaży rzeczy właściwej, choć nieodesłanej. Dla przykładu: konsument odstąpił od umowy sprzedaży laptopa marki X, odesłał sprzedawcy laptop marki Y (nieistotne czy z powodu błędu czy celowo) – wówczas odstąpienie od umowy sprzedaży laptopa marki X i tak pozostanie skuteczne.
Możliwa będzie wówczas nawet taka sytuacja, w której konsument złoży sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy sprzedaży zawartej na odległość, nie odeśle rzeczy z powrotem do sprzedawcy, a sprzedawca nie zwróci mu ceny. Wszystko to nie będzie jednak wpływało na skuteczność czynności prawnej odstąpienia od umowy. Można nawet postawić tezę, że dla skuteczności zwrotu konsumenckiego nie jest konieczny fizyczny zwrot rzeczy.
Podkreślić należy, że z przepisów prawa konsumenckiego wynika daleko idący brak formalizmu w zakresie skutecznego oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Wystarczy, że oświadczenie konsumenta jednoznacznie wyraża jego wolę odstąpienia od umowy. Konsument może w tym celu posłużyć się formularzem stanowiącym załącznik do Ustawy o prawach konsumenta. Możliwe jest również wykorzystanie przez konsumenta drogi elektronicznej, o ile taką możliwość zaoferował przedsiębiorca np. na swojej stronie internetowej.
M.S.BIS Przemysław Błachut
Kielce
25-725
ul. Sienna 14/3
woj. Świętokrzyskie
Polska, woj. ŚWIĘTOKRZYSKIE, pow. Kielce, gm. Kielce,